Behaal ook je doelen met de Lab of Life-trainingen

Ben je gezakt, wil je herprofileren, een nieuwe start maken of gewoon die volgende stap zetten? Wij helpen je groeien. Op het VAVO Rijnmond College in Rotterdam behaal je jouw diploma of deelcertificaten mavo, havo of vwo.

VRC-leerlingen kunnen vanaf 3 februari weer meedoen aan Lab of Life. Bij de Lab of Life-trainingen leren scholieren van het VAVO Rijnmond College heel veel in vijf sessies: hoe ze hun doelen kunnen behalen, waar ze hun energie aan kunnen en willen besteden, hoe ze hun stressniveau kunnen verlagen en hoe ze zichzelf kunnen motiveren. Hoe ziet die training er precies uit? En hoe hebben eerdere deelnemers van het VRC de training ervaren?

Meer ontspannen en zelfverzekerd

Berend de Vries en Lieke Lovink verzorgen de vijf sessies waaruit de Lab of Life-training bestaat. ‘’De training is niet door ons bedacht, maar ontwikkeld en getest door gedragswetenschappers en psychologen aan de Radboud Universiteit. Zij hebben ons opgeleid om deze training te verzorgen.’’ Berend de Vries waardeert de training omdat hij zo realistisch is. ‘’Deelnemers leren doelen te formuleren waarbij ze zelf gelijk inschatten hoe groot de kans is dat ze het halen. Doordat het heel concreet wordt, kun je goed aan je doelen werken en dat gebeurt ook. In die zin zit er echt iets empowerends in Lab of Life.’’ Na de training gaven leerlingen aan dat ze de training ‘heel zinvol’ vonden en dat het hen motiveerde bij het leren.

Lovink gaf de training aan een andere groep en vertelt dat die groep het ook positief ervaren heeft. ‘’Ze geven bijvoorbeeld aan meer ontspannen te zijn. Zo vertelde een leerling dat ze leerde om tijdens het maken van haar weektaken soms een rondje te lopen. Dat klinkt als iets kleins, maar het maakt veel verschil. Voorheen werkte ze voortdurend aan één stuk door, maar een pauze nemen maakt haar veel minder gestrest. Daar heeft ze dit jaar en natuurlijk ook op haar komende studie iets aan. Een andere leerling leerde tijdens de training om meer vragen te stellen in de lessen. Ze kan zo meer uit haar lessen op school halen en voelt zich zelfverzekerder.’’

Ontdekken waar jij energie vandaan haalt

Iedereen die meedoet aan Lab of Life kan dus aan zijn/haar eigen doelen werken. Berend de Vries voegt daaraan toe: ‘’Om iets te kunnen veranderen of verbeteren in je leven, moet je jezelf kennen. Tegelijkertijd vinden heel veel mensen het ingewikkeld om in de spiegel te kijken. In deze training doen deelnemers dat, ze gaan met hun eigen gedrag aan de slag.’’

Daarvoor krijgen deelnemers aan het begin van de cursus een handig werkboekje. Over het verloop van de sessies, vertelt Lovink: ‘’Bij sessie 1 kijken we waar leerlingen hun energie vandaan halen en wanneer die energie juist weer verdwijnt. Zo kwam één deelnemer tot de conclusie dat snoozen voor hem een slechte manier was om de dag te starten: dat vrat meer energie dan in een keer uit bed stappen. De leerling onderzoekt nu of hij zich de rest van de dag energieker voelt als hij direct uit bed stapt zonder te snoozen.’’ In sessie 2 kijken deelnemers wat zij merken wanneer ze stress hebben en waarom het fijn kan zijn om daar iets aan te doen. De derde sessie gaat over je kwaliteiten: wat kan je al goed en waar wil je heen? Ben je wel op het goede spoor of moet je iets veranderen om daar te komen waar je wilt zijn? In de laatste twee sessies kijk je of er nog zaken zijn die je kunt veranderen of verbeteren en hoe je naar de toekomst kijkt. Lieke Lovink probeert deelnemers altijd mee te geven, dat ze trots op zichzelf mogen zijn. ‘’Ook voor je je diploma hebt gehaald, mag je jezelf al een schouderklopje geven als je een stap in de goede richting hebt gezet.’’ De sessies hebben effect, beaamt De Vries. ‘’Aan het einde van de training zeggen alle deelnemers dat ze zichzelf door Lab of Life beter hebben leren kennen. Dat vond ik als trainer een positieve verrassing.’’

De ervaringen van een VRC-leerling die in 2020 meedeed aan Lab of Life

Leerling S. uit vwo 6 deed mee aan Lab of Life en spreekt daar enthousiast over. ‘Ik ben nogal een perfectionist en ervaar daardoor wel eens stress. De training hielp me daarmee: ik leerde stressvolle situaties eerder te signaleren en hoe ik daarmee om kan gaan. Ik deel mijn dagen nu zo in dat ik genoeg energie heb om mijn schoolwerk en bijbaan goed te kunnen doen, maar ook tijd en energie overhoud voor leuke dingen. Het was fijn om mijn leven en de doelen die ik heb opnieuw te evalueren en zo vooruit te kijken.’ De trainingen volg je niet per se met klasgenoten uit de klassen waar je al in zit, maar je leert elkaar wel snel kennen volgens S. ‘Er was een fijne, veilige sfeer in de vijf sessies die ik volgde. Alles werd goed uitgelegd. Ook onderling konden we gemakkelijk onze meningen en gevoelens uiten. Als ik mijn groepsgenoten van Lab of Life nu tegenkom op school, maak ik vaak wel een praatje. Hoewel je Lab of Life niet gaat doen voor de gezelligheid, is het wel leuk dat je elkaar wat beter kent!’

Menu